«Խաղաղության համաձայնագրի տեքստի 80-90 տոկոսը, արտգործնախարարի՝ ինձ տրամադրած տեղեկություններով, արդեն համաձայնեցված է»,- Բաքվի վերահսկողությանն անցած Շուշիում հայտարարել է Ադրբեջանի նախագահ Իլհամ Ալիևը։ Նա հավելել է, որ Հայաստանին ստիպել են տեքստից հեռացնել Արցախի վերաբերյալ դիրքորոշումն ու տերմինաբանությունը, ինչը ճանապարհ բացեց կարգավորման գործընթացի հետագա զարգացման համար։ Միևնույն ժամանակ, ըստ Ալիևի, «երկու հարց բաց է մնում»։                
 

Գաստելլո Գասպարյանի «բակն» ու «անտառը»

Գաստելլո Գասպարյանի «բակն» ու «անտառը»
23.07.2012 | 16:41

Նա ժամանակակից հայ գեղանկարչության ինքնատիպ վարպետներից է: ՈՒշագրավ` նաև իր մարդկային կերպարով: ԳԱՍՏԵԼԼՈ ԳԱՍՊԱՐՅԱՆԸ հեռու է հանրահռչակումից: Նա իր վրձնի ու կտավի առջև է փնտրում շատ հարցերի պատասխաններ: Հաճախ գտնում է, երբեմն` շարունակում փնտրտուքը։

«ԵՐԲ ՏԱԳՆԱՊԻ ԺԱՄԱՆԱԿ ԼՈՒՅՍԵՐԸ ՄԱՐՈՒՄ ԷԻՆ, ՀԱՐԵՎԱՆՆԵՐՈՎ ՔԵՖԻ ԷԻՆՔ ՆՍՏՈՒՄ»


-Գաստելլո, հանդիպումից մի քիչ ուշացար, թույլ տուր հարցնել` ինչի՞ վրա ես աշխատում, քանզի ուշացմանդ պատճառը հարգելի է` կտավի ու վրձնի «կախարդանքը»:
-Անտառների շարք եմ ստեղծում: Սկսել եմ, ավարտը դեռ չի էլ ուրվագծվում:
-Անտառային տեսարանները քո գեղանկարչության բնութագրական մասերից են: Ո՞րն է խորհուրդը:
-Խորհուրդը, գաղափարը ծառն է: Ծառն ինձ համար հեքիաթ է, յուրաքանչյուր ծառ մարմնավորում է կապը հողի և տիեզերքի միջև: Ասեմ, որ յուրաքանչյուր ծառ անմեկնելի արարչագործություն է, չկան առավել կամ պակաս սիրելի ծառեր: Թերևս, առանձնանում է ծիրանենին: Նա «ամենից տառապած» ծառն է, բեկվում է, գալարվում և հրաշալի պտուղ տալիս:
-Ծիրանենին հաճախ են նույնացնում Կենաց ծառի հետ:
-Գուցե, սակայն ծառի, բնաշխարհի հանդեպ սերս մանկուց է գալիս, և այն տարիներին, բնականաբար, պատկերացում չունեի Կենաց ծառի մասին:
-Մանկությունը հաճախ է կանխորոշում ստեղծագործողի լինելությունը:
-Վեցերորդ, թե յոթերորդ դասարանում անսպասելի մի գիրք ընկավ ձեռքս, «Канайма» վերնագրով: Սա անտրոպիկական հիվանդություն է, երբ մարդը միաձուլվում է ծառին, ի զորու չէ այլևս ապրելու առանց ծառի: Այդ շրջանում սկսել էի նկարել: Ի դեպ, այդ գիրքն անծանոթ էր շատերին:
-Եվ սկսվեց «ծառանտառային էպոպեադ»:
-Ոչ այնքան: Այգի սիրել եմ վաղ մանկությունից: Մեր տունը Երևանում հայտնի «շոֆերների խանութի» դիմաց էր, ներկայիս Չայկովսկու անվան երաժշտական դպրոցի տեղում: Տան առջև հողամասն էր, ինչպես ընդունված էր Երևանում:
-Անունդ ոչ այնքան երևանյան է, սակայն հասկանալի, պատերազմական սերնդի երեխաներին հաճախ էին կնքում պատերազմի հերոսների ազգանուններով:
-Մորաքրոջս հիմնարկի «նվերն» էր: Նա կուսակցական աշխատող էր, և երբ հերոս օդաչու Գաստելլոն զոհվեց, ի պատիվ նրա ինձ անվանակոչեցին Գաստելլո: Բայց մեր բակ վերադառնանք: Հետպատերազմյան Երևանում արգելում էին տնամերձ այգիները մշակել, բայց երբ տագնապի ժամանակ լույսերը քողարկում էին, մթության քողի տակ բակի հարևանները խնջույքի էին նստում, յուրաքանչյուրը` իր համեստ պաշարով և գինու բաժակով։ Ի դեպ շատ վաղ տարիքից եմ սկսել խմիչքին մերձենալ: Բայց չափի զգացումով, այդ յուրօրինակ մշակույթի օրինաչափությունները պահպանելով: Եվ մեղավորը «Թիֆլիսի խալխ» մորական պապս էր, ով հեղափոխությունից առաջ կտորեղենի առևտրով էր զբաղվում, Վարշավայից, Լոձից մինչև Թիֆլիս ու Երևան կտոր էր ներկրում և խանութներ ուներ:
-Մինչ այս, անշուշտ, հետաքրքիր դրվագին անդրադառնալը հիշեն՞ք, թե ինչո՞ւ թույլ չէին տալիս բակի այգին մշակել:
-Հարկ էին սահմանել յուրաքանչյուր ծառի համար: Իսկ դա լրացուցիչ հոգս էր անապահով բնակչության համար: Բակում մի թթի ծառ էր մնացել: Բակն անհանդուրժելի վիճակում էր, ամենուր լվացքաջրեր էին, անհաճո վիճակ: Եվ ահա ոչ պտղատու, խիստ երևանյան և ոչ քմահաճ ծառ տնկեցինք, լրտուները տեղեկացրին համապատասխան մարմիններին, բայց ոչնչի չհասան, ծառը մնաց: ՈՒ սա ապագա այգու հիմնաքարը դարձավ, ինչն էլ պարտադրեց խնամել բարձիթողի բակը: Հիշում եմ, մեր բակին առընթեր մայթը սալապատում էին, գերմանացի գերիներն էին աշխատում: Տատս նրանց հաց էր տալիս, չնայած որդիներից մեկը զոհվել էր ռազմաճակատում: Ի դեպ, գերիներն ազգությամբ ռումինացի էին, հացի դիմաց քարից տաշած խաչեր էին մեզ նվիրում: Մի օր նրանց կատակով խակ պոմիդոր հասցրի ու շատ զարմացա, որ մեծ հաճույքով կերան:
Մի խոսքով, բակը կարգի բերեցինք, վերածեցինք այգու, ժամանակ անց նաև խաղող տնկեցինք և այլն: Այսինքն, մեր բակը, բակի մարդիկ, այգին և անտառը յուրովի ձևավորել են իմ գեղանկարչական ճաշակն ու գիտակցությունը:
-«Բակային անցյալիդ» դեռ կվերադառնանք: Անտառը և Գաստելլոն:
-Անտառը նախ խաղաղություն է: Այն փոխվում է անընդհատ` հետևելով արևի ընթացքին: Եվ ահա անտառը տխրում է, արևը չկա, ամեն բան գորշ է, միապաղաղ, բայց սքանչելի:
-Անտառում հաճա՞խ ես «խարիսխ նետում», թե այն քեզ համար լոկ գեղագիտական-հայեցողական արժեք է:
-Իջևանի կողմերում Լաստիվեր տեղանք կա, հարուստ խաչքարերով, զարմանալի գեղեցկություն է, ժամանակին այնտեղ մենաստան է եղել: Ես այնտեղ չեմ նկարում: Զմայլվում եմ, միաձուլվում անտառի հետ:


«ՑԱՆԿԱՑԱԾ ԾԱՌ ԿԱՐՈՂ ԵՄ ՆԿԱՐԵԼ, ՑԱՆԿԱՑԱԾ ՄԱՐԴՈՒ` ՈՉ»


-Քո մյուս նախասիրությունը կերպարվեստում դիմանկարն է: Ի՞նչ ես փնտրում այստեղ:
-Նախ ամեն մարդու չէ, որ կամենում եմ նկարել: Ցանկացած ծառ կարող եմ նկարել, ցանկացած մարդու` ոչ: Քանզի մարդու մեջ երբեմն շատ արատավոր բաներ կան, որ տեսանելի են ինձ: Երբեմն մարդուն նկարում եմ այնպիսին, ինչպիսին կուզենայի, որ նա լիներ: Սակայն բնորդը հաճախ նկարից հրաժարվում է, քանի որ այն իրեն այնքան էլ նման չէ: Ծառի նկարագրում ամեն բան հղկված է, կատարյալ: Ծառը չի բողոքում։
-Հանրահայտ են քո ինքնադիմանկարները: Այստեղ ո՞րն է խորհուրդը։
-Թերևս շատ ինքնատիպ չէ ասածս, բայց ինձ չեմ կեղծում, չեմ ընդունում խորաթափանց հայացք, պաթետիկ դիրք և այլն: Սովորաբար ինձ նկարում եմ հայելու անդրադարձում, երբեմն էլ առանց հայելու: Ավելացնեմ, որ շատ բարձր եմ գնահատում վերածննդի խոշորագույն վարպետներից մեկի` Հանս Հոլբայնի դիմանկարները: Ավարտուն են, թեթև, միաժամանակ առանց բծախնդրության, ճիգի նշույլի: Փորձեցի մի պահ նրա հետևից գնալ, տեսա, որ իմ բանը չէ: Նաև ջուր և ամպ եմ սիրում պատկերել, հատկապես ամպի ու ջրի միաձուլման պահը, երբ անգամ հորիզոնն է անհետանում:
Նկարում եմ գիշերվա խաղաղության մեջ` երաժշտության ներքո: Դասական երաժշտության, հատկապես` սիմֆոնիկ: Ի դեպ, առաջին սկավառակն ինձ նվիրել է մեր բակում ապրող, ճանաչված բռնցքամարտիկ Վիլիկ Գաֆեջյանը. Բեթհովենի «Էգմոնտն» էր: Այն տարիների համար դժվար հայթայթվող սկավառակները բերում էր շրջագայություններից: Ինքն էլ էր դասական երաժշտության սիրահար: Մի այլ հոգատար դրկից էլ ունեի` Յակով Զարգարյանը, ապագայի ճանաչված մշակութաբանը և գործիչը: Նա սովորում էր Գորկի քաղաքի կոնսերվատորիայում, ձեռք էր բերում նշանավոր «Օգոնյոկ» հանդեսը, կտրատում նկարներն ու ուղարկում ինձ: Ի դեպ, Յակովի կրտսեր եղբայրն ավտոմոտոսպորտի ՍՍՀՄ չեմպիոնն էր, պրոֆեսիոնալ տաքսու վարորդ, ով բեմական լավ ձայն ուներ և երկու տարի երգել էր օպերային թատրոնում: ՈՒ գիտե՞ս ինչ հիշեցի. մեր բակում նարդի չկար, չէին խաղում: Գուցե դա պապիցս էր գալիս, չէ՞ որ մենք այդ երկհարկանի, սև, սրբատաշ տուֆից կառուցված տան սեփականատերն էինք, մյուսները` մեր վարձակալները: Նա գրեթե չէր խոսում, շատ էր առանձնացած, մեկուսի: Այժմ ենթադրում եմ, որ նախկին փառքի, հարստության կորուստն էր պատճառը: Սովորաբար առանձին էր ճաշում: Նրա պատճառով խմիչքին բավականին վաղ մերձեցա: Նա հազվադեպ էր խմում, բայց խմիչք ուներ միշտ: Հարևաններով` երեք-չորս ընտանիք, ճաշի էինք նստում ընդհանուր սեղանի շուրջը, և մեր համեստ ճաշը ինքնաբերաբար խնջույքի էր վերածվում: Պապս ճաշում էր մեկուսի, պատուհանի մոտ: Հարևանները սովորեցրին, որ մոտենամ նրան և օղի խնդրեմ, պատճառաբանելով, որ փորս ցավում է, օղի պիտի խմեմ, որպես ցավազրկիչ: Օղին հրամցնում էր, ես հասցնում էի մեր սեղանին։ Հետո կռահեց, լցնում էր օղին և ասում` խմիր հենց հիմա: Խմում էի: Խմիչքը ուղեկից է, բարեկամ, միայն թե պիտի պահես չափի զգացումը:
Ինձ երբեմն հարցնում են` դե, նկարիչ ես, հասկանալի է, խմում ես, որ նկարես: Պատասխանում եմ` ոչ, նկարում եմ, որ խմեմ: Կտավին գինու ազդեցության տակ մոտենալը բնորոշ չէ ինձ: Նաև` շատերին:


Զրուցեց Վրեժ ԱՌԱՔԵԼՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 4783

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ